Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بین بازیگران سینما اندک هنرمندانی هستند که بی‌توجه به ماهیت این حرفه حضور پرقدرتشان را بر این هنر تحمیل می‌کنند. ستارگانی از این دست که محترم و باوقار، نجیب و هنرمند درخشیده‌اند.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ایرنا ، جمشید هاشم‌پور یکی از آنهاست. بازیگری محبوب نه تنها برای یک نسل بلکه حتی برای جوانانی که امروز کمتر اقبال دیدنش روی پرده سینما را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم‌پور کمتر حرف میزند. مصاحبه هم کمتر می‌کند. خیلی کم. حالا با ما به گفت‌وگو نشسته و کوتاه از نقش جدیدش گفته. از دلایل کم‌کاری‌ این روزها. از نسل جدید بازیگران سینما. و حرف‌هایی دیگر که در ادامه می‌خوانید.

ستاره سینما ایران اظهار داشت: از کارنامه کاری‌ام راضی هستم و امروز در جایگاهی‌ام که اگر نقش مناسب من باشد حتما قبول می‌کنم و اگر آن را خوب تشخیص ندهم عذرخواهی می‌کنم.

بازیگر فیلم سینمایی عقاب‌ها (ساموئل خاکچیان ۱۳۶۳) ادامه داد: در پذیرفتن یک نقش ابتدا باید فیلمنامه را بخوانم و خودم را راضی کنم؛ عوامل و تهیه کننده یک پروژه اگر درست باشند کار خوب خواهد شد اما ضعف عوامل و موضوعات مالی به طبع باعث ضعف کار می‌شود و این ضعف به بازیگران هم سرایت خواهد کرد و خروجی کار ضعیفی خواهد بود.

جمشید هاشم پور افزود: به همین دلیل عمدتا تلاش می‌کنم پروژه‌های خوب و به اصطلاح  رو به بالا را قبول و کار کنم.

«مسخ نرگس» کار سخت و سنگینی بود

جمشید هاشم‌پور از بازی در فیلمی ‌می‌گوید که در جشنواره فجر می‌تواند سیمرغ بگیرد

بازیگر فیلم سینمایی مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸) در مورد تازه‌ترین نقش‌آفرینی خود، اظهار داشت: در آخرین کارم حدود سه ماه در بوشهر بر سر پروژه مسخ نرگس بودم؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حامد علیزاده و با تهیه‌کنندگی سعید شرفی کیا. تجربه حضور در این کار بسیار خوب و دلنشین بود.

هاشم‌پور گفت: در مسخ نرگس یکی از نقش‌های اصلی را کار کردم؛ نقش یک ناخدا به اسم «ناخدا شیراز».

بازیگر فیلم سینمایی افعی (محمدرضا اعلامی ۱۳۷۱) در مورد عوامل تولید این فیلم یادآور شد: کار ارزنده و باارزشی بود و به علاوه تهیه کننده، عوامل درستی بر سر این پروژه بودند. در حقیقت باید گفت که همه نیروهایی که بر سر این کار بودند آدم‌‍هایی باتجربه و کسانی بودند که فعالیت‌های سینمایی متعددی داشتند.

وی افزود: به نظرم مسخ نرگس کاملا توان این را دارد که در جشنواره فیلم فجر امسال کاندید شود و شاید هم جوایزی هم بگیرد چرا که کار سخت و سنگینی بود و قطعا این موضوع برای مخاطبانی که آن را ببینند قابل دریافت است. بر اساس آنچه در تولید این فیلم دیدم معتقدم مسئولانی که آن را می‌بینند و هیئت داوران قطعا نمره خوبی به آن می‌دهند.

نسل امروز بازیگران سینمای ایران پتانسیل بسیاری دارند

بازیگر فیلم سینمایی دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰) گفت: پیشتر سالی ۵ یا ۶ پروژه کار می کردم اما در سالهای اخیر تنها یک فیلم و شاید نهایت دو کار را در طول سال قبول کرده ام.

هاشم‌پور در پاسخ به این پرسش که وضعیت نسل جدید بازیگران سینما را چگونه ارزیابی می‌کند؟ بیان کرد: سینما هم مانند هر صنف و یا حرفه‌ای نیاز به ورود تازه نفس‌ها و جوانان دارد و خوشبختانه جوانان مستعدی نیز وارد این کار شده‌اند که بسیار خوب و تازه نفس هستند. به علاوه این که عوامل پیشین از نظر سن و سال دیگر توان بسیاری از نقش‌ها را ندارند.

بازیگر فیلم سینمایی نیش (همایون اسعدیان ۱۳۷۳) خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز نسل جدیدی از بازیگران را داریم که پتانسیل زیادی برای درخشش در سینمای ایران و جهان را دارند.

همه تولیدات شبکه نمایش خانگی یکدست نیست

بازیگر فیلم سینمایی شبیخون (جمشید آهنگرانی ۱۳۷۶) با اشاره به فعالیت‌های خود در شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: سال گذشته در سریال آقازاده حضور داشتم که نسبتا کار موفقی بود و پس از آن در نیسان آبی به ایفای نقش پرداختم. نیسان آبی تجربه‌ای خوب و به خصوص برای جوانان شادی آفرین بود که برای قصه آن ذوق داشتند؛ کشش خوب مخاطبان در سنین مختلف با سریال نیسان آبی را در برخوردهایی که مردم با من داشتم، دریافتم.

وی در پاسخ به این پرسش که شبکه نمایش خانگی و جایگاه آن را در تولید و نمایش آثار سینمایی چگونه می‌بیند؟ گفت: سینمای خانگی در همه دنیا فعالیت و مقررات خاص خودش را دارد همچنان که نظارت خاصی روی آن است و این رسانه در ایران هم متداول شده که در این مدت دو سال کرونا و تعطیلی سینماها روند رشد آن ترسیع شده است.

بازیگر فیلم سینمایی باشگاه سری (جمال شورجه ۱۳۷۷) تاکید کرد: نمایش خانگی در ایران گه گاه کارهای خوبی تولید می‌کنند که باعث اظهار رضایت مردم بوده است.

هاشم‌پور با بیان این موضوع که لزوما همه تولیدات شبکه نمایش خانگی یکدست نیست، بیان کرد: روند کیفی تولیدات نمایش خانگی تا به امروز به این شکل بوده که گه گاه کارهای خوبی ارائه شده و متاسفانه گاهی هم کارهای ضعیفی ساخته شده چرا که برخی از تولیدکنندگان نمایش خانگی صرفا می خواهند کاری انجام دهند که درآمد مالی داشته باشد اما در مجموع این فضا بد نبوده است.

تولید فیلم‌های اکشن بودجه‌های بزرگی را می‌طلبد

بازیگر فیلم سینمایی قارچ سمی (رسول ملاقلی‌پور ۱۳۸۰) در پاسخ به این پرسش که چرا تولید فیلم‌های اکشن در مقایسه با دو دهه پیش متوقف شده است، گفت: دلیل این موضوع را در سیاست‌های مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم که انگار خیلی موافق با کارهای اکشن نیست.

وی افزود: در زمان جنگ این شکل کارها باید ساخته می‌شد اما بعد از پایان جنگ مردم نیاز به یک آرامشی دارند و تلاش شده که بیشتر به این جنبه آرامش پرداخته شود و کارهایی تولید شود که روحیه بخش باشد، البته تمامی آثار ساخته شده هم این گونه نبوده است.

بازیگر فیلم سینمایی قاعده بازی (احمدرضا معتمدی ۱۳۸۵) یادآور شد: در شرایط کنونی عوامل اکشن ساز روی دور نیستند چرا که این فیلم ها نیاز به تولیدگران خاصی دارند؛ کارهای اکشن کارهای سنگینی هستند که بودجه های زیادی را می طلبد.

هاشم‌پور ادامه داد: عوامل تولید در کارهای اکشن بسیار مهم هستند اما این عوامل در دوران ما یا دیگر بازنشسته شده‌اند و نیستند یا دیگر علاقه‌‎‎ای به ساخت آن جنس از فیلم‌ها ندارند؛ ضمن این که همان گونه که بیان شد خود وزارت فرهنگ و ارشاد هم ترغیب و تشویقی بر ساخت این فیلم‌ها ندارد.

بازیگر فیلم سینمایی میم مثل مادر (رسول ملاقلی‌پور ۱۳۸۵) گفت: گه گاه فیلم های جنگی ساخته می شود و این که تا چه حد موفق می شوند را نمی دانم.

سینمای ایران در جهان درخشیده است

بازیگر فیلم سینمایی فیلم سینمایی هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند (پوران درخشنده ۱۳۹۲) اظهار داشت: خوشبختانه سینمای امروز ایران در بازارهای جهانی و جشنواره های مهم دنیا همچون اسکار و کن شرکت می کند و جایزه می گیرد و این موضوع بسیار باعث خوشوقتی و من و همکارانم است که در این راه قدم گذاشته ایم.

هاشم‌پور تاکید کرد: امیدوارم همه ما (مسئولان و سایر عوامل) باهم باشیم و به هم کمک کنیم که سینمای جامع تر و کامل تری را تجربه کنیم.

/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازیگر فیلم سینمایی شبکه نمایش خانگی بازیگران سینما جمشید هاشم پور فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای  در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

محمد خزاعی گفت: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

او با اشاره به حضور بیش از 70 فیلم سینمایی در جشنواره فجر 42،  تولید بیش از 2500 فیلم کوتاه که حدود 50 درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از 90 مستند و 40 انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف 100 نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود 10 نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر 30 هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛  و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی مورد‌پسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.

محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

او با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست.

او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با 500 میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین  در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید،  به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • اشک‌های بازیگر مطرح برای پرونده سنگین اتهامات اخلاقی + ویدئو | برای کاری که نکرده‌ام عذرخواهی نمی‌کنم!
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • ببینید | روایت بازیگر زن سینما از کامنت زشت یکی از آشناهای خود
  • پائز: از عملکرد بازیکنانم راضی هستم؛ نیاز به پویایی و انرژی جوان‌ها داشتیم
  • جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی